lørdag 16. september 2017

Gjesteblogg: Hvordan kan lærere utvikle digitale borgere og ledere? Av Barbara Anna Zielonka




Hvordan kan lærere utvikle digitale borgere og ledere?
Av Barbara Anna Zielonka - @bar_zie


Det er ingen tvil at alle lærere bør delta i utviklingen av digitale borgere og ledere på sine skoler. Er du lærer har du sikkert spurt deg selv om hvordan du kan bidra til at gode ​​digitale borgere bruker teknologi på hensiktsmessige og respektfulle måter, og bygger fellesskap i alle kriker og kroker av internett? Denne teksten skal gi deg svar på dette spørsmålet.

Digitalt medborgerskap
Digitalt medborgerskap refererer til prinsipper og normer som forventes å følge av alle når de er på nettet. Det å være en god borger i hverdagen i 2017 er nesten det samme som det å være en god digital borger. Vi bruker stadig mer tid på internett og derfor blir denne grensen mellom de to verdene så små. Det blir forventet av oss å være ansvarlig og respektfull både på internett og hverdagen. Men i tillegg må vi også være bevisste på vårt digitale fotavtrykk, digital nettikette, digital tilgang, digitale rettigheter og ansvar, digital sikkerheten, digital handel og digital ledelse.

Digitalt fotavtrykk
Alle sporene vi etterlater når vi bruker internett er våre digitale fotavtrykk. Hver gang vi sjekker noe online eller kommenterer på venners Facebook-sider, legger ut et bilde på Instagram eller SnapChat, eller kommenterer på TripAdvisor, kommer det til å være online for alltid. Selv om det er vanskelig å tenke på konsekvensene av dette, må vi vise elevene våre gode eksempler på positive og negative fotavtrykk. I mitt fag blir elevene oppfordret til å uttrykke seg positivt om andre på sosiale medier, dele arbeidet sitt med andre online og heie på andre. En annen oppgave jeg har brukt ofte i nesten alle klasser er sjekking av elevens eget fotavtrykk. En av min favorittmåter å illustrere dette i klasserommet er bruk av elevens navn og etternavn. Elevene får 15 minutter til å gå online og google seg selv. De sjekker hva som finnes når de skriver sitt eget navn. Etterpå snakker de sammen om det digitale fotavtrykket. Denne enkle oppgaven viser at de alltid må tenke på det de skriver online og at i framtiden kommer sjefen deres til å sjekke det som står online om dem først. Hvordan du har lyst til å bli sett av andre på internett og hvordan du lager et positiv fotavtrykk online, er to spørsmål elevene må ha i bakhodet hele tiden.

Digital nettikette
Den grunnleggende ideen bak digital nettikette er "hvordan vi behandler andre og hvordan vi vil bli behandlet av andre." Fra en tidlig alder lærer vi barna våre hvordan de skal oppføre seg når de er på kino, i butikken, på besøk hos bestemor eller i bursdagsselskap. Med det voksende engasjementet på sosiale medier er det derfor viktig for elevene å forstå hvilken oppførsel som er riktig når du er online, men også hvilke konsekvenser upassende tekster, meldinger og bilder kan ha i deres online-liv. Lærere bør være rollemodeller for sine elever og proaktive i diskusjoner som handler om digital nettikette.

Digital tilgjengelighet 
Det er et annet viktig konsept som er knyttet til digital medborgerskap som omfatter utvidet tilgang til teknologi. For å være digitale borgere må alle først ha tilgang til nettet, mobiletelefoner, bibliotek og skoler med internettilgang og digitale ressurser. Selv om 96% av alle norske husholdninger har tilgang til bredbånd kan vi ikke glemme alle landene som ikke er så heldige, eller er barn som ikke får muligheten til å bruke internett på skoler eller som har begrenset tilgang til lærere med avansert og pedagogisk kompetanse i IKT-bruk.

Digital rettigheter og ansvar
Det er viktig for elevene å forstå at de har visse rettigheter når de er på nettet uansett om de snakker på Skype med noen, eller om de skriver et blogginnlegg. Noen av rettighetene vet de sikkert om, som for eksempel rett til å publisere ting på nettet, men også hva som kommer til å skje når noen stjeler tekster, bilder eller videoer fra andre. Elevene må vite hvordan de skal uttrykke seg på nettet, vite hva som er etisk og uetisk, hvilket språksom er passende og upassende og hvilke innvirkning deres aktivitet online kan ha på livet til andre. I begynnelsen av skoleåret starter jeg derfor alltid med noen timer knyttet til kildebruk, plagiat, avsløring av plagiat og forebygging av plagiat. Senere lager jeg oppgaver der elever må sitere, omformulere og omskrive kilder på riktig måte.

Digital sikkerhet og databeskyttelse
I den digitale verden vi lever i stoler vi mer og mer på teknologien for å skape og lagre viktig informasjon. Derfor er det viktig å ta de riktige trinnene for å beskytte og sikre denne informasjonen. Hvis vi ikke gjør elevene våre bevisste på bruk av programmene som beskytter maskinene eller andre mobile verktøy, måter for å lagre sikre passord eller lagring av personlige filer og data, kan de komme til å bli offer for online-kriminalitet. Som lærere kan vi henvise elevene til antivirusprogrammer og/eller oppfordre dem til å ta gratis kurs på for eksempel Coursera som handler om digital sikkerhet.

E-handel
Hvert år bruker vi mer og mer penger på e-handel. I følge denne e-handel-rapporten omsetter den norske e-handelen for over 100 milliarder. Fler enn annenhver nordmann har handlet fra mobilen. Denne trenden kommer bare til å fortsette og derfor må vi utdanne elevene våre til å bli ansvarlige og bevisste kjøpere når de er online. For å gjøre dette kan vi for eksempel la dem gå online og sammenligne sikre og trygge butikker mot de som ser mistenkelige ut. En annen måte å jobbe med dette temaet er å la elevene dele sine erfaringer rundt e-handel og lage diskusjoner. Sjansene er store at de har kjøpt produkter online på eBay eller Amazon eller i norske nettbutikker, og at de vil dele sine erfaringer med andre.

Digital ledelse
De fleste av oss har elever som er kjempeflinke med data. Noen av dem programmerer i fritiden, andre er medlemmer av Makerspace eller Hackerspace og bruker internett for å starte eget foretak. De elevene kan være gode eksempler i sine klasser og være ambassadører for digital medborgerskap. Mange norske skoler investerer mye penger i 3D-printere, VR-briller, avanserte datamaskiner og utstyr, men glemmer det mest grunnleggende. Nemlig at folk som bør være i stand til å forklare hvordan slik teknologi fungerer og hvordan den kan brukes i undervisningen. Min oppfordring er å finne ut om du har elever i din klasse som kan være bindeleddet mellom IKT-avdeling og deg. Elevene som har lyst til å snakke om teknologi foran medelever, foran ansatte, men som også kan være e-ambassadører utenfor sine skoler. Noen ganger må vi tørre å spørre og starte endringsprosesser på egne skoler. Sammen med elever kan vi oppnå det vi drømmer om.

Noen av dere tenker kanskje nå hva du skal gjøre når du ikke har slike elever i klassen din? Hvordan kan jeg bidra til utvikling av digitale ledere på en annen måte? For å gjøre dette må man først se på begrepet digital lederskap. Begrepet defineres ofte som bruk av sosial medier og internett for å forberede livet og gi positive opplevelser til andre. I steden for å sette seg selv i sentrum av den digitale verden, ser man på andre og prøver å hjelpe dem på forskjellige måter. Så hvordan kan dette oppnås? For det første kan vi lærere oppfordre elevene våre til å gi stemme til de som sliter eller de som ikke kan dele innhold på internett. For det andre kan elever fremme hverandre og støtte aksjoner som setter lys på ulikheter i verden. Ved å bruke sosiale medier eller være deltakere i internasjonale digitale prosjekter kan elevene dele sine kunnskaper med hele verden, snakke om det som er viktig for dem og delta i online-kampanjer eller støtte de som trenger dette.

Utvikling av digitale borgere og ledere i skolen bør prioriteres og bør diskuteres på hver enkelt skole. Hvis vi ikke bidrar i denne viktige oppgaven, kommer vi til å frarøve elevene våre essensielle kunnskaper og ferdigheter de må ha i 2017.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Barbara Anna Zielonka er engelsklærer ved Nannestad videregående skole i Akershus. Hun ble tildelt årets Gulleplepris på NKUL i mai. 2017. Hun har tidligere skrevet disse innleggene på Lærerbloggen:

Derfor er undervisning om FNs bærekraftsmål et must!
Betydningen av refleksjon i jobben som lærer
Avslutt skoleåret med nye ideer
Den digitale verden - et hav av muligheter
Edtech med fokus på internasjonalisering
Genius Hour - hvor lidenskap og kreativitet møtes
7 måter å utvikle deg som pedagog
VR-briller i undervisningen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar