tirsdag 29. august 2017

Gjesteblogg: Norsk skole svikter elevene, skriver Anne Ragnhild Kjær Sti


Norsk skole svikter elevene
Av Anne Ragnhild Kjær Sti - @AnneRagnhild

Regjeringen har satt ned et ekspertutvalg som skal utrede hvorfor det er så store kjønnsforskjeller i skolen. De skal blant annet se etter årsaker til at det er langt flere gutter enn jenter som får spesialundervisning, hvorfor så mange gutter er lei av skolen allerede i barneskolealder og hvorfor det er flere jenter enn gutter som fullfører videregående skole på normert tid.

Dette burde ikke være rakettforskning. Vi har nemlig laget et skolesystem som er spesialdesignet for en viss type mennesker, nemlig de teoristerke, rolige og disiplinerte. Den motsatte sorten blir systematisk lagt bånd på: de kreative, de med maur i rompa, de som tør å utfordre autoriteter og de praktisk anlagte, som mye heller vil konstruere byggverket med hendene, enn å sitte stille og føre arealet sirlig inn i matteboka.

Vi har en skole som er spekket med teoretiske læringsmål. Hvert eneste fag nærmest bugner over av viktige og ambisiøse målsettinger, som lærere i hurtigfart forsøker å lose elevene mot – slik at de kan oppnå høy måloppnåelse. Hvis de er flinke. Hvis de passer inn i læreplanens målestokk. Og får de høy måloppnåelse, får de fine karakterer på vitnemålet. Vi har mange flinke, teoristerke elever i landet vårt.

Men vi har like mange flinke lopper i blodet-unger. Vi har like mange flinke utålmodige unger. Vi har like mange flinke praktikere. Det er bare så leit at så lite av dette belønnes på et vitnemål fra grunnskolen.

For hvordan måler vi elevenes evne til å finne praktiske innfallsvinkler? Hvordan måler vi evnen til å tenke utenfor boksen, og hvordan måler vi evnen til kritisk sans? Hvordan måler vi evnen til å lede andre på en god måte? Hvordan måler vi evnen til å fungere i et fellesskap, og hvordan måler vi evnen til å møte andre mennesker på en varm og inkluderende måte? Hvordan måler vi elevenes evne til alltid å gjøre sitt beste? Hvordan måler vi evnen til å klare å gå dypt inn i problemer, og ikke minst, hvordan måler vi evnen til å finne gode løsninger?

Dette er alle ferdigheter og egenskaper vi vet at arbeidslivet higer etter. Vi vet også at dette er kompetanse som er vel så viktig som de teoretiske læringsmåla i dagens lærerplan. Kanskje de er viktigere. Problemet er at disse ikke så enkelt kan systematiseres inn i en karakterskala. Dette er kompetanse den oppvoksende slekt trenger. Likevel – vi ser få spor av dem i kompetansemåla for norsk skole.

Det er ikke rart at så mange unger ikke trives på skolen. Det sier seg jo egentlig selv. Hvorfor skal de det, når skolen ikke er laget for dem?

Vi trenger ikke et nytt ekspertutvalg. Det vi trenger er en skolereform som likestiller praktiske ferdigheter med teoretiske. Som lar ungene bli kjent med yrkesfag allerede fra første klasse på lik linje med teoretiske fag. Som tar i bruk ny teknologi, slik at elevene kjenner det igjen fra virkeligheten utenfor skolen. Som fremmer hele spekteret av menneskelig talent. Som strammer inn læreplanen, slik at vi står igjen med den viktigste kompetansen, som vi mener at alle barn skal tilegne seg før de er ferdig med skolegangen.

I dag svikter norsk skole mange unge, talentfulle mennesker. Vi stempler dem som urokråker, umotiverte, skoletrøtte og dropout-er. Spar oss for flere ekspertutvalg, men gi oss heller den mangfoldige, praktiske og varierte skolen ungene fortjener.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anne Ragnhild Kjær Sti er undervisningsinspektør ved Voksenopplæringen i Skien og tidligere ungdomsskolelærer. Innlegget ble først publisert på hennes facebook-side.

2 kommentarer: