søndag 20. august 2017

Gjesteblogg: Lesespillet Poio tar barnas digitale verden på alvor!


Lesespillet Poio tar barnas digitale verden på alvor!
Av Daniel Senn, pedagog, far og gründer av lesespillet Poio - @dansenn


Tall fra SSB forteller oss at det er 623 755 elever mellom 6 og 15 år i norsk grunnskole. Bak hvert tall befinner seg det en elev som symboliserer Norges fremtid. Kommende snekkere, ingeniører, helsepersonell og økonomer. Den norske lærerstanden er forvaltere av denne fremtiden. Lærere som hver dag skal se, løfte og utvikle hver og ett av våre barn. Et utrolig ansvar som fyller meg med respekt. Jeg kan vanskelig se for meg et yrke i dagens samfunn med større påvirkning på vår felles fremtid.

Hvert år diskuterer politikerne utdanningssystemet. Og særlig i et valgår som nå. Og tidlig innsats prates det mye om. Har vi nok lærere? Bevilges det nok penger til skolene? Som utdannet pedagog, tidligere lærer og far til to gutter er dette en debatt jeg følger med stor interesse. Dessverre får ikke behovet for nye moderne digitale hjelpemidler den plassen i debatten som trengs. Og jeg tror mye av nøkkelen ligger nettopp her.

For fire år siden forsto jeg at mitt ene barn, født med hørselsutfordringer, ville komme til å slite med å knekke lesekoden i samme tempo som flertallet. Og at han, som mange andre elever, ville oppleve en negativ læringsspiral der lesing blir et ork og mas. Jeg ønsket å gi sønnen min den samme gleden jeg har rundt lesing og begynte derfor å lete etter hjelpemidler for å skape tidlig leselyst. Uten hell. Da jeg innså at den norske skolen faktisk ikke hadde nødvendige hjelpemidler for å løfte alle elever, også de som av ulike grunner faller utenfor normen, bestemte jeg meg for å løse denne utfordringen selv. I to år har jeg jobbet med å utvikle et digitalt lesespill for å hjelpe barn å knekke lesekoden som en lek. I starten var det kun med mine egne barn i tankene, deretter deres venner og tilslutt sluppet løs som et spill tilgjengelig for alle. Med følgende perspektiv som rettesnor; Nøkkelen til å vinne barnas interesse i 2017 er å ta deres digitale verden på alvor!

Digital utvikling
De fleste barn i Norge vokser i dag opp med en helt annen digital forståelse enn for kun få år siden. Barna får tidlig leke med foreldrenes mobiler og nettbrett. Spill er en sentral del av deres hverdag. Til mange foreldres frustrasjon og bekymring. Lærere jeg har snakket med de siste to årene peker på den samme utfordringen. Fokuset og interessene til barna er hele tiden i utvikling. Dermed må også læringsverktøyene gjennomgå oppgraderinger. Vi som jobber med læringsspill har latt dette inspirere oss. Kan vi gi barna våre digitale plattformer som kvalitetsmessig er på nivå med de underholdningsproduktene de bruker hver dag har vi kommet langt. Ingen barn er like, men alle barn i 2017 liker en leken tilnærming til vanskelige oppgaver. Som å lære seg alfabetet eller knekke lesekoden.

Siden lanseringen av Poio i juni har vi fått et overveldende antall henvendelser fra skoler, kommuner og ikke minst lærere som ønsker å bruke Poio i undervisningen. Mange lærere har prøvd ut lesespillet på egne eller venners barn i ferien og sett den positive effekten spillet har hatt på barnas læringslyst. For hvert barn som knekker lesekoden med Poio vokser gleden i det lille teamet vårt. Denne høsten skal vi bruke på å samle ennå mer innsikt og erfaringer fra lærere over hele landet. Målet er å tilby det opplagt beste hjelpemidlet for å skape leselyst - på barnas premisser.

Nyheter og nynorsk
Stadig flere lærere har etterspurt Poio på nynorsk. Noen har til og med tilbudt seg å bistå med å kvalitetssikre en slik versjon. Engasjementet varmer. Vi jobber nå med å finne finansiering slik at dette skal bli en realitet. Rent funksjonelt oppdaterer vi i disse dager Poio med støtte for opptil fem barn per enhet. Dermed kan landets spesialpedagoger følge opp flere barn, selv om de bare har ett nettbrett. Av andre nyheter kan vi nevne at Android-versjonen blir klar for lansering på Google Play i løpet av kort tid. Målet er at alle som vil skal kunne bruke lesespillet, uavhengig av valgte plattform eller målform.

Jeg vil avslutte denne teksten med et lite politiske utspill. Det er til stadighet mye snakk om tidlig innsats. Kunnskapsministeren har selv sagt at det er viktig å hjelpe barn til å knekke lesekoden raskere enn i dag. Jeg kunne ikke vært mer enig. Men da trenger vi ikke flere utredninger. Eller debatter som går i sirkel. Det handler om nødvendige virkemidler for de som hver dag ser og løfter våre barn. Vi må tilføre læringshverdagen og lærerne digitale verktøy tilpasset nåtiden. Mange norske skoler er allerede i gang med dette, på eget initiativ. Drømmen er å få med alle. Så ingen barn i fremtiden skal slite med å knekke lesekoden.




- Spillet krever ingen forkunnskaper og har mange tydelige delmål. Hovedmålet er å lese en lengre tekst, og det er orkestrert som en læringsreise for å hjelpe barna å knekke lesekoden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar