søndag 27. august 2017

Boktips: "Inkludering og mangfold" av Sven Nilsen (red.)



Elevene skal kunne delta aktivt i det sosiale og faglig-kulturelle felleskapet i skolen, der det legges til rette for læring og utvikling ut fra den enkeltes forutsetninger. I boka Inkludering og mangfold - sett i et spesialpedagogisk perspektiv (Universitetsforlaget, 2017), med Sven Nilsen som redaktør, står dette samspillet mellom mangfold og fellesskap i fokus, både når det gjelder intensjoner og praksis.

- For at det skal være tale om tilpasset opplæring, må opplæringstilbudet møte tilpasningsbehovene. Det gjelder både gjennom tilpasning av ordinær opplæring og gjennom den tilretteleggingen som spesialundervisning innebærer, skriver Sven Nilsen i forordet til boka.

- Begge deler er avgjørende for barns opplevelse og utbytte av opplæringstilbudet. Å kunne ta del i, få støtte fra og oppleve å bli verdsatt i fellesskapet ut fra egne forutsetninger og behov, er betingelser for å kunne oppleve tilhørighet til dette fellesskapet. Det er også nødvendige forutsetninger for å kunne si at opplæringstilbudet er likeverdig.


Kapittel 1: Å møte mangfold og utvikle fellesskap
Av Sven Nilsen
Inkludering dreier seg om et samspill mellom å møte mangfold og å utvikle fellesskap for alle elever. Elevene skal kunne delta aktivt i skolen som en arena for sosialt og faglig-kulturelt fellesskap, der det legges til rette for læring og utvikling ut fra egne forutsetninger.

Kapittel 2: "Kom som du er, og bli som oss?"
Av Sven Nilsen
I dette kapitlet rettes oppmerksomheten mot noen viktige, men krevende avveininger og dilemmaer som knytter seg til å møte mangfoldet i elevens bakgrunn og forutsetninger innenfor rammen av en felles, inkluderende skole.

Kapittel 3: Minoriteter, mangfold og inkludering
Av Ivar Morken
Mennesker er forskjellige på mange forskjellige måter. I både politikk og pedagogikk er en derfor opptatt av å ta høyde for mangfold. Inkludering er ett svar på denne utfordringen.

Kapittel 4: Lærerrollen og inkludering
Av Jorun Buli-Holmberg
Dette kapitlet handler om lærernes arbeid med å realisere de utdanningspolitiske prinsippene om inkludering og mangfold. Fokus er rettet mot hvordan lærere tilrettelegger for å utvikle inkluderende læringsmiljøer og opplæring som er tilpasset elevenes ulike bakgrunn og læreforutsetninger.

Kapittel 5: Elev-lærer-samtaler som læringsarenaer
Av Steiner Theie
Samtaler mellom elever og lærere er viktig for å gjennomføre en inkluderende opplæring og ivareta mangfold. Temaet kan belyses ut fra ulike perspektiver. Et perspektiv er for eksempel et læringsperspektiv. Det er god dokumentasjon på at samtaler eller dialoger representerer et av de viktigste verktøyene ril støtte for læring - både faglig og sosialt.

Kapittel 6: Inkludering ved å fokusere på elevers resilens og "well-being"
Av Liv M. Lassen
Dette kapitlet handler om å møte mangfold og ivareta inkludering ved å fokusere på eleveres resilens og "well-being". Resilens defineres her som evnen til å stå på til tross for store utfordringer. 

Kapittel 7: Fellesskap og klasser med uro
Av Liv Duesund
Et godt psykososialt miljø og sosial tilhørighet kan være nøkkelen når vi i dette kapitlet skal problematisere relasjonen mellom sosial inkludering og uro i skolen.

Kapittel 8: Innagerende atferdsvansker og inkludering
Av Geir Nyborg og Liv Heidi Mjelve
Dette kapitlet belyser ulike problemstillinger som er knyttet til barn med innagerende atferdsvansker i skolen. Forfatterne fokuserer både på utfordringer barna kan møte på skolen, og ulike utfordringer skolen har i forbindelse med inkluderende opplæring overfor disse elevene.

Kapittel 9: Vennskap på like fot - inkludering av elever med utviklingshemning
Av Hanne Marie Høybråten Sigstad
En inkluderende skole dreier seg om et fungerende fellesskap som er preget v mangfold. Elever med utviklingshemning representerer en del av dette mangfoldet. Dette kapitlet handler om vennskap, og har et særlig fokus rettet mot ungdomsskolelever med lett grad av utviklingshemning i vanlig skole og dere opplevelse av vennskapsrelasjoner.

Kapittel 10: Barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
Av Veerle Garrels
Barnehagen skal være et inkluderende fellesskap med plass til det enkelte barnet, der alle barn skal oppleve at de selv er betydningsfulle personer for fellesskapet. Dette er stor ambisjoner som kan by på utfordringer i møtet med barn med spesielle behov.

Kapittel 11: Utenlandsadopterte - en del av mangfoldet i barnehage og skole
Av Monica Dalen, Anne-Lise Rygvold og Steiner Theie
I dette kapitlet vil forfatterne omtale kunnskap og kompetanse som de mener bør være tilstede i adoptivfamilien, i barnehagen og skolen for å kunne tilrettelegge ofr best mulig inkludering av utenlandsadopterte barn og unge i samfunnet.

Kapittel 12: De evnerike barna - en inkluderingsutfordring
Av Kjell Skogen
Kjell Skogen retter i dette kapitlet oppmerksomheten mot ewn gruppe barn som i norsk skole inntil nylig er blitt holdt utenfor både det spesialpedagogiske fagfeltet og den pågående inkluderingsdebatten. Denne gruppen barn, som kanskje bedre kunne betegnes som barn med et spesielt stort læringspotensiel, er ofte blitt sett på av lærere, skoleledere og skolepolitikere som et luksusproblem en velferdsstat ikke bør ta seg råd til å bruke ressurser på å hjelpe.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sven Nilsen er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. Øvrige bidragsytere er Jorun Buli-Holmberg, Monica Dalen, Liv Duesund, Veerle Garrels, Liv M. Lassen, Liv Heidi Mjelve, Ivar Morken, Geir Nyborg, Anne-Lise Rygvold, Hanne Marie Høybråten Sigstad, Kjell Skogen og Steinar Theie. Alle er medlemmer i forskergruppen Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar