tirsdag 24. januar 2017

Skolen skal være et sted for læring og læringsglede


Skolen skal være et sted å leke, et sted å få venner og et sted som gir håp for fremtiden. Skolen skal være et sted for læring og læringsglede.

En viktig ingrediens for læringsgleden er at elevene føler seg intellektuelt utfordret. Belønninger, straff, trusler og andre eksterne strategier generer ikke læringsglede og motivasjon. Elever som utsettes for kontroll reagerer gjerne på to måter; de underkaster seg, eller de gjør motstand. Ingen av delene er særlig konstruktive.

Hvorfor forsvant leken ut av skolen? Når ble det akseptert at en 6-åring lærer best ved å sitte på en stol foran en pult med en blyant i hånda og et ark foran seg med oppgaver. Når ble det bestemt at det er viktigere å være inne, enn å være ute i skogen og opp i trærne? Er det sånn at gleden forsvant ut sammen med leken?

Skole er mye mer enn lærebøker, kompetansemål, lekser og prøver.

Skole er mer enn et sted der sosial kompetanse måles i hvilken grad du er god eller ikke god til “å kunne rekke opp en stille hånd”.

Hvis fremtidens skole blir et målstyringsregime, eller en slags OECD-maskin som skal produsere PISA-borgere på geledd, eller blir full av politiske sprell og toppstyrte tvangstrøyer der lærerne ikke har noen ting vi skal ha sagt, vil det se mørkt ut for skolen. Der vil det heller ikke være plass til dyktige lærere.

En dyktig lærer trives ikke i tvangstrøye.

Skolen skal ikke være en eksamensfabrikk, men et sted for kreativitet og problemløsing og kritisk tenking. Skolen skal ikke være et sted proppet med tester, prøver og rangeringer. Det skal være et sted for skaperglede og engasjement. Skolen skal være et sted der nysgjerrigheten kan kan vokse og utforskertrangen blomstre.

Noen vil hevde at det viktigste er å vise hva du har lært. Jeg mener at det viktigste er å lære. Og at du lærer å sette sammen ting du har lært til kunnskap. Ellers så har du ingenting å vise fram.

En eksamensfabrikk verdsetter karakteren på eksamen mer enn innsatsen i klasserommet. En eksamensfabrikk dreper motivasjonen.

Skolen er ikke en konkurranse man skal vinne med høye karakterer.

1 kommentar:

  1. Leken forsvant fordi Kristin Clemet som kunnskapsminister i Bondevikregjeringen (2001 - 2005) og partiet Høyre satte leken i vanry - og dessverre i skammekroken! Inn kom grunnleggende ferdigheter og omfattende kompetansemål i læreplanverket, LK06. Det er virkelig ille for barna, deres glede og læringsutbytte. Takk for et godt innlegg. KRF og Venstre som ivret for leken med L97, - "glemte" hva de sto for midt på 1990-tallet. Også de sviktet barna.

    SvarSlett