torsdag 12. januar 2017

Gjesteblogg: VR-briller i undervisningen, av Barbara Anna Zielonka


VR-briller i undervisningen
Av Barbara Anna Zielonka

For noen uker siden fikk jeg mine første VR-briller. Selv om jeg har valgt den enkleste modellen som finnes, viste jeg med en gang at dette innkjøpet ikke kun skulle brukes til underholdning, men også til undervisning. Som lærer som er ganske hekta på alle nye undervisningstrender ble jeg veldig begeistret for mine aller første VR- briller.

VR står for Virtual Reality (virtuell virkelighet) og med disse brillene får du en 3D-opplevelse. De skaper en følelse av å faktisk være der noe spennende skjer. Sånne briller kommer i forskjellige farger, former og prisklasser. Ulike produsenter tilbyr ulike løsninger, men jeg tror at våre elever ikke trenger det beste produktet, men det enkleste. En annen ting de må ha med seg er egen smarttelefon. Dette burde ikke være noe problem da de fleste har en allerede og de som ikke har kan alltids låne eller dele med andre.

Etter å ha brukt VR-briller i noen uker vil jeg presentere noen av de mulighetene som dukker opp ved å bruke VR-briller i undervisningen. Fokuset mitt kommer til å være på språkundervisning, men jeg ser mange muligheter også i de andre fagene.

Som engelsklærer vil jeg at mine elever skal få en opplevelse av det som skjer i engelskspråklige land på den beste måten. Det beste ville vært å reise dit, men det koster både tid og penger. Ved å bruke VR-briller kan vi reise i klasserommet. Jeg kan ta dem med på virtuelle turer til Australia, Storbritannia, Sør Afrika, amerikanske universiteter eller andre steder. De får oppleve alt på en helt ny måte.

En annen mulighet er ulike apper som viser historiske hendelser. Elevene får innblikk i det som skjedde på en mer realistisk måte. De kommer til å leke med bilder, lyd og være i stand til å få en bedre opplevelse av det som skjedde. De to appene jeg anbefaler er Google Expeditions og Wonder 360.

VR-briller kan også brukes til å trene opp ordforrådet. Elevene laster ned en app som lar dem skanne forskjellige objekter, får navn opp på engelsk eller et annet språk og hører hvordan dette ordet uttales og hvordan dette ordet fungerer i sin kontekst. Denne muligheten bruker jeg ofte med yrkresfagselever som trenger å beherske ord og begreper knyttet til sitt fag. For eksempel kan elevene som tar hudpleie lære seg ord som brukes i salongen. Det eneste elevene trenger er smarttelefonen, en app og VR-briller.

En annen oppgave jeg gjerne vil tipse om er deltakelse i interaktive jobbintervjuer. Elevene laster ned en app som heter Public Speaking VR. De får delta i et ekte intervju i et miljø som er både spennende og interaktiv og som ligner på en reell situasjon. Elevene som har prestasjonsangst eller er for sjenerte for å snakke foran andre medelever vil ha stor nytte av dette.

Personlig ser jeg fem store fordeler ved bruk av VR-briller i undervisningen: Det passer alle læringsstiler, øker elevens umiddelbare engasjement, hjelper elevene å forstå kompliserte begreper, tilbyr aktiv læring og hjelper elevene til å utforske ulike virkeligheter som ikke kan utforskes i et tradisjonelt klasserom.

For å gjøre vår undervisning mer interaktiv og for å hjelpe elevene lære på en moderne måte, bør vi lærere tørre å prøve nye ting. Lykke til!

Her er noen apper du kan bruke:

6 kommentarer:

  1. Selvfølgelig ville det vært genialt å bruke VR i klasserommet, men husk at ett av de største problemene med VR (foreløpig) er motion sickness. Etter min mening så ville det nok være smart å vente til dette problemet er blitt fikset i tillegg til at prisene har gått ned. Hver brille koster tross alt 7k - 10k.

    SvarSlett
  2. De VR-brillene det er snakk om her, er sånne du bruker sammen med en smarttelefon. De får du til 2-300 kroner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Den billigste modellen koster kun 49 nok.
      Sjekk her:

      http://www.clasohlson.com/no/VR-brille-for-smartphone/38-7214?LGWCODE=387214000;83825;6293&gclid=CjwKEAiAkuLDBRCRguCgvITww0YSJAAHrpf-uopV87olXfxF_8KxjWSpeC9PprsXef2Rpyl9UUFcKxoCLxHw_wcB

      Slett
  3. Hvordan håndterer du at enkelte elever ikke har en smarttelefon som kan brukes?

    SvarSlett
  4. Ser problemstillingen. Men elevene kan låne av hverandre og eventuelt av læeren.

    SvarSlett