fredag 26. februar 2016

Gjesteblogg: Åpent brev til kunnskapsministeren, av Sandra Holmenes


Dette er et åpent brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, skrevet av Sandra Holmenes. Hun er allmennlærer og anser seg selv for å være barnas advokat. Hun har jobbet i Osloskolen i 19 år.

Hei Torbjørn
Jeg er lærer. Du virker som en oppegående og fin fyr, så det er med stor undring jeg er vitne til at du hisser på deg enormt mange av de du har under deg. Mantraet ditt er at alle barn fortjener å ha kunnskapsrike lærere. Dermed skal alle ha et visst antall studiepoeng, som om det løser alt. Mange har skrevet godt om hvorfor tilbakevirkende kraft er feil, men vi opplever ikke at du lytter. Du svarer bare det samme om og om igjen.

Min vinkling er motivasjon. Jeg er leder. Jeg leder 30 små 2.klassinger. Dersom jeg hadde generalisert slik med mine elever som du gjør med oss ville jeg drept læregleden, motivasjonen og selvbildet til elevene mine. Relasjonen mellom meg og elevene ville vært ødelagt. Nå ser jeg jo at min relasjon til elevene er personlig, og din relasjon til oss lærere er basert på avstand. Likevel tror jeg det er likhetstrekk.

Dersom brorparten av gruppa murrer tar jeg meg god tid til å tenke og lytte. Jeg svarer ikke ferdigtygde svar, det gjennomskuer de. Jeg lytter, bekrefter, anerkjenner og vurderer. Jeg tenker nok at når så mange er opprørt må det gå an å finne en mer smidig løsning som øker tillitsforholdet og motivasjonen.

En annen ting jeg vokter meg vel for, er å generalisere. Elevene jeg har foran meg er i en gruppe, de ER ikke en gruppe. De er individer. Å si at alle skal ha et visst antall studiepoeng, med tilbakevirkende kraft er svært arrogant. Da føyser du vekk det faktum at du tråkker på enormt mange lærere.

I klasserommet er jeg også opptatt av å motivere. Jeg ser dem, kjenner dem, vet hva de kan og ser utvikling eller manglende utvikling. Når prøveresultater ikke er helt som ønsket tenker jeg det skyldes veldig mange ting, og ikke bare meg som lærer eller eleven selv. Det er lite motiverende å lese at allmennlæreren skal dø, når man faktisk føler at man gjør en utrolig god jobb, nettopp som allmennlærer. En multikunstner som mestrer alt fra tøffe barnevernsaker, rettssaker, mobbesaker, atferdsvansker, lærevansker og kjærlighetssorg, alt uten øremerkede studiepoeng, men med allmennlærerens gode evne til å se HELE barnet.

Vit at det er mange som med den største glede vil lære mer, men som år etter år har fått avslag på søknaden sine. Men vit også at det sitter ufattelig mange, dyktige lærere som ved å lese seg opp selv, dog uten papirer på det, kan faget sitt inn og ut, antagelig bedre enn de som er satt til å kurse dem. Vit at vi er fullt klar over at innimellom alle disse gode lærerne finnes det noen som mangler kunnskap, eller enda verre, som mangler evnen til å formidle. Slik er det nok i alle yrker, tipper det er noen på Stortinget også?

Jeg må dessverre gi deg "ikke bestått" i forhold til dine lederegenskaper. Du lytter ikke, du plukker kirsebær i skoleforskning, du virker ikke genuint interessert i hvordan en skoledag fortoner seg og du er dessverre ikke god til å motivere. Dette er lav måloppnåelse, men du skal få en fremovermelding av meg; Ved hjelp av anerkjennende kommunikasjon, tillit, respekt, interesse for andres tanker og evne til å endre kurs tror jeg du kunne blitt en ok kunnskapsminister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar