søndag 28. april 2013

Ordklasser og andre ord - gratis arbeidshefte



Språket vårt er bygget opp av ord. Og alle ord kan vi dele inn i ordklasser. Her er noen av ordklassene skjematisk oppstilt:

ORDKLASSEFORKLARINGEKSEMPLER
Substantiv
Navn på individer, ting, situasjoner, tilstander, følelser
bok, himmel, Nils, opprør, kjærlighet
Verb
Noe vi gjør, ting som skjer
gå, spise, vokse
Adjektiv
Egenskaper, forklarer substantivets egenskaper
rød, pen, fin, høy, lav
Adverb
Forklarer verbets egenskaper
pent, godt, fint
Preposisjoner
Står foran et annet ord de hører sammen med
av, bak, foran
Pronomen
Ord som står istedenfor andre ord, ofte for et substantiv
hun, han, det
Interjeksjoner
Et ord som står alene i en setning
hurra


Det finnes selvsagt flere ordklasser enn disse, men det er ofte greit å ikke gape over for mye med en gang. Les mer om ordklasser og gramatiske termer på Språkrådets nettsider.

La elevene spille ordklassespillet "Finn den riktige ordklassen" - og send for eksempel med en link i ukebrevet, eller legg det ut på skolens nettsider.

Jeg har laget heftet "Ordklasser og andre ord", som du kan bruke i klasserommet. Heftet er gratis og fritt fram for alle og bruke. Lykke til!



31 kommentarer:

  1. Har skrevet et innlegg om vår tids grammatikk-sløvhet...

    http://pappalykke.com/post/523588/gj-r-en-innsats-mot-s-rdelingsfeil-og-feilbruk-av-skj-lyden-f-r

    SvarSlett
  2. Det har vært litt trøbbel med linken til "Ordklasser og andre ord". Det er nå fikset og alt er i orden. Vennligst gi beskjed til meg dersom du opplever at linker ikke fungerer som de skal.

    -Martin

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Underviser i norsk på 8. trinn. Oppstart ordklasser imorgen. Kan du sende meg heftet "Ordklasser og andre ord"? annemerete.sveen@ostre-toten.kommune.no

      Slett
  3. Hei! Ønsket å skrive ut heftet om ordklasser og andre ord, men får ikke sidene til å stemme helt overens med hverandre, da de kommer litt skjevt ut. Kun jeg som har det problemet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Send meg en mail (martin.johannessen@nionett.no) så kan jeg sende deg heftet i Word-utgave som du kan redigere selv.

      Martin

      Slett
    2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    3. Hei! Tusen takk for alt du legger ut. Det er inspirerende.
      Er det mulig å få tilsendt dette på mail? jeanette.strom€horten.kommune.no
      Mvh Jeanette

      Slett
  4. Takk for det - har sendt deg heftet. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Vil du senda meg hefte i Word format?
      ehaustveit@gmail.com

      Slett
  5. Hei, så flott arbeid og nyttig. Jeg har skrevet ut fra siden, men det ble ikke helt hensiktsmessig (overskrift på en side og oppgaver på neste). Kan du sende det til meg også? Nina.samuelsen@horten.kommune.no

    SvarSlett
  6. Jeg har sendt deg heftet - lykke til!

    SvarSlett
  7. Hei!
    Skulle også gjerne hatt heftet i word dokument om det er mulig. Joakimnykrem@gmail.com

    SvarSlett
  8. Hei!
    Skulle også gjerne hatt heftet i word dokument om det er mulig. Joakimnykrem@gmail.com

    SvarSlett
  9. Hei! Flott hefte! :) Skulle gjerne ha endra til nynorsk tekst. Kan du sende meg Word-utgåva? turtau@oygarden.kommune.no På førehand tusen takk!

    SvarSlett
  10. Veldig bra hefte! Er det mulig på få word-utgaven tilsendt? Elisabeth.Nese@time.kommune.no

    SvarSlett
  11. Veldig bra hefte! Er det mulig på få word-utgaven tilsendt? Elisabeth.Nese@time.kommune.no

    SvarSlett
  12. Flott hefte! Supert om jeg kunne fått word-utgaven tilsendt :-) Mvh Britt Guri gurine36@gmail.comc

    SvarSlett
  13. kan jeg også få word-utgaven tilsendt? mvh Alexandra Gaiu
    al3xandra512@yahoo.com takk skal du ha

    SvarSlett
  14. Hei :-) Supert hefte :-) Er det mulig å få word-utgaven tilsendt?Mvh Astri
    astri@consigno.no

    SvarSlett
  15. Hei!
    Jeg lurer også på om det er mulig å få tilsendt word-utgaven av dette heftet?
    Epostadressen min er saritha@saritha.org

    SvarSlett
  16. Hei!

    Dette heftet så veldig fint ut. Hadde det vært mulig å få det tilsendt?
    jeanettbr@gmail.com

    SvarSlett
  17. Vil gjerne ha det i Word! anne.abdelhady@osloskolen.no

    SvarSlett
  18. Hei. Er det mulig å få heftet i Word? andreakrogstad@gmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint. Minn meg på det i morgen, så sender jeg deg det (har ikke dokumentet på denne PCen):
      martin.johannessen@nionett.no

      Slett
  19. Hei! Jeg ser du har laget et flott kompendium på ordklassene. Jeg studerer pedagogisk bruk av IKT på Høyskolen i Østfold, og skal i forbindelse med en deleksamen remediere et analogt undervisningsopplegg/kompendium. Kunne jeg fått bruke ditt, siden det ligger ute til "fri bruk"? Hvis det blir godkjent av høyskolen og resultatet mitt blir bra nok, så vil det også legges ut til "fri bruk".
    Med vennlig hilsen Pia Therese Jarnfeldt

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å bruke det. Send meg en epost dersom du trenger en redigerbar Word-versjon (martin.johannessen@nionett.no)

      Slett
  20. Strålende oppgaver! Kan jeg få heftet tilsendt i Word-format? susannec.89@hotmail.com

    SvarSlett
  21. Flott hefte! Kan jeg få det tilsendt i Word-format? Mvh. linda.abrahamsen@bkgs.no

    SvarSlett